سود مرکب باعث رشد بیشتر پول شما از سود ساده که فقط بر روی مبلغ اصلی میاید می شود و هرچه تعداد دوره های ترکیب بیشتر باشد سود مرکب بیشتر خواهد شد. بهره مرکب می تواند به سرمایه گذاری شما کمک کند اما بدهی را دشوارتر می کند. سود مرکب بهره ای است که بر اساس تمامی سود های انباشته دوره های قبلی محاسبه شده و به عنوان قدرت بهره یا سود مرکب شناخته می شود. سود مورد نظر را می توان در هر برنامه فرکانس معینی مانند پیوسته، روزانه یا سالانه ترکیب کرد.

پیشنهاد مطالعه : چگونه با هوش مصنوعی ترید کنیم؟

سود مرکب در مقابل سود ساده قرار می‌گیرد، جایی که سود انباشته قبلی به مبلغ اصلی دوره جاری اضافه نمی‌شود این در حالی است که بهره مرکب به نرخ بهره ساده اعمال شده است.

سود مرکب چیست؟

فرض کنید صورت‌های بانکی خود را مشاهده می‌کنیم، معمولاً متوجه می‌شویم که هر سال مقداری سود به حساب ما واریز می‌شود.  سود دریافتی هر ساله برای همان مبلغ قیمتی متفاوت دارد و ما می توانیم ببینیم که سود برای سال های متوالی افزایش می یابد، از این بابت می توان دریافت که سودی که بانک دریافت می کند، ساده نیست و همان سود مرکب یا به اختصار CL است.

پیشنهاد مطالعه : ETF بیت کوین چیست؟ 4 مزیت صندوق قابل معامله بیت کوین

سود مرکب، سودی است که شما از سود کسب می کنید. این را می توان با استفاده از ریاضیات پایه نشان داد: اگر 100 دلار دارید و هر سال 5٪ سود دریافت می کنید، در پایان سال اول 105 دلار خواهید داشت. در پایان سال دوم، 110.25 دلار خواهید داشت. شما نه تنها 5 دلار در سپرده اولیه 100 دلاری کسب کردید، بلکه 0.25 دلار از 5 دلار سود نیز به دست آوردید. اگرچه ممکن است 25 سنت در ابتدا زیاد به نظر نرسد، اما با گذشت زمان افزایش می یابد.

پیشنهاد مطالعه : بازارNFT چیست؟ + روش کسب درآمد از بازار NFT

حتی اگر هرگز سکه دیگری به آن حساب اضافه نکنید، در عرض 10 سال به لطف قدرت بهره مرکب بیش از 162 دلار خواهید داشت و در 25 سال تقریباً 340 دلار خواهید داشت. هنگامی که قدرت ترکیب سود را با سرمایه گذاری منظم و مداوم در یک دوره زمانی پایدار ترکیب می کنید، در نهایت با یک استراتژی رشد بسیار موثر برای تسریع ارزش بلندمدت پس انداز یا سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری خود مواجه می شوید.

سود مرکب چیست؟

سود مرکب چگونه محاسبه می شود؟

سود مرکب با ضرب مبلغ اصلی اولیه در یک به اضافه نرخ بهره سالانه افزایش یافته به تعداد دوره های مرکب منهای یک محاسبه می شود، سپس کل اصل اولیه یا مبلغ وام از ارزش حاصل کم می شود. (بهره مرکب = کل مبلغ اصل و سود در آینده (یا ارزش آتی) منهای مبلغ اصلی در حال حاضر (یا ارزش فعلی))

= [P (1 + i)n] – P

= P [(1 + i)n – 1]

P = اصل

n = تعداد دوره های ترکیب

i = نرخ بهره سالانه

به عنوان مثال، یک وام 3 ساله به مبلغ 10000 دلار با نرخ بهره 5 درصدرا در نظر بگیرید که سالانه ترکیب می شود. میزان سود چقدر خواهد بود؟

$10,000 [(1 + 0.05)3 – 1] = $10,000 [1.157625 – 1] = $1,576.25

از آنجایی که سود مرکب شامل سود انباشته شده در دوره های قبلی است، با نرخی فزاینده رشد می کند. در مثال بالا، اگرچه کل سود قابل پرداخت در طول سه سال وام 1576.25 دلار است، اما میزان سود مرکب با بهره یا سود ساده یکسان نیست. همچنین می توانید از چندین ماشین حساب سود مرکب رایگان به صورت آنلاین استفاده کنید که شامل سایت های زیر است:

  • gov Compound Interest Calculator

این سایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)است که یک ماشین حساب سود مرکب آنلاین رایگان را ارائه می دهد و همچنین اجازه می دهد تا سپرده های اضافی ماهانه را به اصل سرمایه وارد کنید، که به محاسبه درآمد در هنگام واریز پس انداز ماهانه اضافی کمک می کند.

  • gov

محاسبه‌گر سود مرکب TheCalculatorSite.com: این ماشین‌حساب امکان محاسبه برای پنج ارز مختلف، فاکتورگیری در سپرده‌ها یا برداشت‌های ماهانه و محاسبه خودکار گزینه‌های افزایش تعدیل‌شده با تورم برای سپرده‌ها یا برداشت‌های ماهانه را فراهم می‌کند.

  • محاسبه گر بهره مرکب شورای آموزش اقتصادی

این ماشین حساب برای دانش آموزان طراحی شده است و قدرت بلندمدت ترکیب را نشان می دهد. سن، نرخ بهره سالانه، سرمایه گذاری اولیه و پس انداز ماهانه خود را وارد کنید. نمودار حاصل رشد پول شما را در طول زمان و تفاوت بین درآمد کل و اصل را نشان می دهد.

پیشنهاد مطالعه : بهترین و ارزانترین راه های مهاجرت با ترید

نحوه استفاده از قدرت سود مرکب

دوره های مرکب، فواصل بین زمانی هستند که سود به حساب اضافه می شود. سود می تواند به صورت مرکب سالانه، شش ماهه، سه ماهه، یک ماهه، روزانه، مستمر و یا بر اساس هر مبنای دیگری باشد. سود یک حساب ممکن است روزانه تعلق گیرد، اما به صورت ماهانه بستانکار شوید. تنها زمانی که سود اعتبار داده شود، یا به موجودی موجود اضافه شود، بهره شروع به کسب سود اضافی می کند.

پیشنهاد مطالعه : چگونه بیمه ارز دیجیتال تهیه کنیم؟

اگرچه بهره مرکب می تواند مزایای زیادی را برای پس انداز کنندگان فراهم کند، اما این مفهوم در مورد بهره پرداخت شده به بدهی نیز صدق می کند. وقتی بازپرداخت کارت اعتباری را انجام می‌دهید، سود بدهی اصلی و همچنین سودی که تعلق می‌گیرد را بازپرداخت می‌کنید. همانطور که مقدار کمی پس‌انداز می‌تواند در طول زمان بدون سپرده‌های اضافی رشد کند، بدهی کوچک نیز می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای بیشتر رشد کند.

پیشنهاد مطالعه : چگونه بیمه ارز دیجیتال تهیه کنیم؟

مفهوم بهره مرکب چندان پیچیده نیست، اما می توان میزان تأثیر آن را دست کم گرفت. زمانی که پس‌انداز شما سریع‌تر از حد انتظار رشد می‌کند، این ممکن است شگفت‌انگیز باشد، اما می‌تواند به این معنی باشد که افرادی که بدهی می‌گیرند، متوجه نمی‌شوند که در صورت بازپرداخت ناچیز در طول سالیان، بیشتر از کل مبلغی را که باید بازپرداخت کنند می پردازند.

پیشنهاد مطالعه : برترین ارز دیجیتال با پشتوانه طلا+ معرفی نماد طلا در ارز دیجیتال و فارکس

به همین دلیل مهم است که قبل از گرفتن بدهی، نحوه بازپرداخت سود را کاملاً درک کنید و در مورد انواع مختلف نرخ بهره کاملاً اطلاعات داشته باشید. قانون حقیقت در وام دهی (TILA) ایجاب می کند که وام دهندگان شرایط وام را برای وام گیرندگان احتمالی فاش کنند، از جمله کل مبلغ دلاری سود که باید در طول عمر وام بازپرداخت شود و اینکه آیا سود به سادگی تعلق می گیرد یا ترکیبی است.

پیشنهاد مطالعه : معرفی بهترین درگاه پرداخت ارز دیجیتال در سال 2024

سود مرکب در صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری انتخابی مناسب برای گرفتن سود مرکب است، در ادامه چند مورد از آن ها را معرفی می کنیم:

  • گواهی سپرده (CD): برنامه های فراوانی مرکب CD معمولی، سود روزانه یا ماهانه هستند.
  • اوراق قرضه سری I :سود هر شش ماه یکبار اضافه می شود
  • وام: برای بسیاری از وام ها، بهره اغلب به صورت ماهانه ترکیب می شود. با این حال، بهره مرکب ممکن است چیزی متفاوت باشد، مانند “سرمایه بهره” برای وام های دانشجویی
  • کارت های اعتباری: سود کارت اغلب روزانه ترکیب می شود، که می تواند به سرعت افزایش یابد.

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با 7 تا از بهترین تریدرهای جهان

سود مرکب در صندوق های سرمایه گذاری

سود مرکب در صندوق های سرمایه گذاری

مردم به صندوق سرمایه گذاری متقابل، ETF، MMR و حساب های پس انداز پربازده فکر می کنند و می خواهند بدانند بهترین آن ها برای سود مرکب کدام است، این صندوق ها شامل CIT Bank CD، Step Banking، CIT Bank MMA، EquityMultiple Alpine Note، Mainvest، Masterworks، eToro، Fundrise، Streitwise است.

پیشنهاد مطالعه : معرفی بروکر آلپاری + ثبت‌نام و ورود به آلپاری

مزیت بهره مرکب در توانایی آن برای تکمیل پس انداز در طول زمان نهفته است. با درک نحوه عملکرد آن و در نظر گرفتن عواملی مانند نرخ بهره، فراوانی ترکیب و جدول زمانی صندوق سرمایه گذاری، پس انداز کنندگان می توانند بیشترین بهره را از سود مرکب ببرند و به دنبال حساب های پردرآمد باشند.

پیشنهاد مطالعه : معرفی بروکر آلپاری + ثبت‌نام و ورود به آلپاری

بهره مرکب به سرمایه گذاران در سراسر طیف منفعت می رساند. بانک‌ها از وام‌دهی با بهره مرکب و سرمایه‌گذاری مجدد سود دریافتی در وام‌های اضافی سود می‌برند و سپرده گذاران از سود مرکب دریافت سود در حساب های بانکی، اوراق قرضه یا سایر سرمایه گذاری های خود سود می برند.

پیشنهاد مطالعه : بروکرفارکس چیست و دقیقاً چه‌ کاری انجام می‌دهد؟

جمع بندی

جوانان اغلب از پس انداز برای دوران بازنشستگی غفلت می کنند. آن ها ممکن است هزینه های دیگری داشته باشند که احساس می کنند ضروری تر هستند و زمان بیشتری برای صرفه جویی در آن ها وجود دارد. با این حال، هرچه زودتر پس‌انداز را شروع کنید حتی با مبالغ نسبتا کم زیرا باعث می شود سود مرکب بیشتری به نفع شما باشد، صرفه جویی در مبالغ کوچک می تواند به میزان قابل توجهی برای این کار نتیجه دهد.

پیشنهاد مطالعه : ارز دیجیتال یا فارکس بررسی شباهت ها و تفاوت های این دو بازار

فرض کنید از 20 سالگی شروع به پس انداز 100 دلاری در ماه می کنید. به طور متوسط ​​سالانه 4 درصد درآمد دارید که به صورت ماهیانه در طول 40 سال ترکیب می شود. شما تا سن 65 سالگی 151550 دلار درآمد کسب می کنید و جالب است بدانید سرمایه اصلی شما فقط 54100 دلار بوده است.

پیشنهاد مطالعه : ایجاد تعادل در سرمایه گذاری بین بازار ارز دیجیتال و فارکس

در واقع باید گفت سود مرکب سودی است که از مبلغ اصلی اولیه و همچنین سود انباشته دوره های قبلی به دست می آید. سود مرکب پس از محاسبه مبلغ مرکب در یک دوره زمانی مشخص بر اساس نرخ بهره و اصل سرمایه اولیه بدست می آید.

Categorized in:

آموزش فارکس,

Last Update: 12/07/2024